پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آزمایشگاه های مصالح و پیمانکاران
نوشته شده در پنج شنبه 29 / 1 / 1391
بازدید : 1482
نویسنده : reza shahrezaiie

یک فعال ساختمانی گفت: متأسفانه تعدادی از آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح موجود در استان، صلاحیت‌های لازم برای فعالیت در پروژه‌های ساختمانی و تعیین مقاومت مصالح را ندارند.

«اکبر بهرامی» توضیح داد: در برخی از اوقات، تعدادی از آزمایشگاه‌های مقاومت مصالح به منظور تعیین استانداردهای مصالح با پیمانکاران ساختمان‌ها قرارداد می‌بندند، این در حالی است که عقد قرارداد با آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح باید توسط ناظر ساختمان انجام شود نه پیمانکاران ساختمان‌ها.

وی با بیان این‌که استفاده از مصالح نامطلوب و غیر استاندارد در ساخت ساختمان‌ها به نفع برخی پیمانکاران و به ضرر کارفرمایان است، افزود: در عقد قرارداد بین آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح و ناظران ساختمان‌ها، باید تمام موارد قانونی در قرارداد ذکر شود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر تنظیم برخی قراردادها بدون در نظر گرفتن همه موارد قانونی، یکی از مشکلات اساسی در ساخت و سازها است که ادامه این روند، دست سودجویان را در رعایت نکردن استانداردهای ساخت و ساز باز خواهد گذاشت.

این فعال ساختمانی تصریح کرد: سیمان، شن، ماسه و حتی میلگردهای مورد استفاده در ساختمان‌ها باید قبل از مصرف در آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح از لحاظ دارا بودن استانداردهای کافی تایید شوند.

وی با اشاره به وفور کارخانه‌های تولید میلگرد در کشور و واردات میزان زیادی میلگرد از برخی کشورها، خاطرنشان کرد: قبل از استفاده از میلگردها برای ساخت ساختمان‌ها باید میزان مقاومت آنها توسط آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح سنجیده شود.

«بهرامی» افزود: امیدواریم بهره بردن از مشاوران آزمایشگاه‌های تعیین مقاومت مصالح توسط متولیان امر ساخت و ساز بتواند رعایت استانداردها در ساخت و سازها را افزایش دهد و در آینده شاهد ساخته شدن ساختمان‌هایی با بیشترین میزان مقاومت در برابر بلایای طبیعی باشیم.
 


منبع: مرکز عمران ایران (به نقل از ایسنا)


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



گرم شدن زمین باعث زمین لرزه می شود!
نوشته شده در پنج شنبه 29 / 1 / 1391
بازدید : 1560
نویسنده : reza shahrezaiie

براساس ادعای جدید دانشمندان، احتمالا زمین‌لرزه‌ها در اثر گرم‌شدن زمین رخ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تحقیقات جدید دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی طولانی‌مدت می‌تواند صفحات تکتونیکی زمین را حرکت دهد.

محققان استرالیایی با همکاری دانشمندان آلمانی و فرانسوی بین حرکت صفحه هند در 10 میلیون سال اخیر و تشدید بادهای موسمی هند ارتباط برقرار کرده‌اند.

به گفته محققان، باران‌های موسمی در هر سال چهار متر افزایش داشته و سرعت حرکت صفحه هند به یک سانتیمتر در سال بالا رفته است.

دانشمندان داده‌ها را در رایانه‌ای قرار دادند که نشان می‌داد چگونه بادهای موسمی، کوه‌های شرقی هیمالیا را در 10 میلیون سال گذشته فرسوده کرده‌اند.

آنها دریافتند که سنگ‌های این کوهستان به قدری از سمت شرق صفحه تکتونیکی فرسایش یافته بودند که می‌توانست نشان‌دهنده حرکت خلاف عقربه‌های ساعت این صفحه باشد.

دکتر «جیامپریو یافالدانو» از دانشگاه ملی استرالیا اظهار کرد: اهمیت این کشف در این است که برای اولین بار فهمیدیم که تغییرات آب‌وهوایی طولانی‌مدت می‌تواند مانند یک نیرو عمل کرده و بر حرکت صفحات تکتونیکی تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: مشخص شده که حوادث زمین‌شناسی خاص مانند رانش قاره‌ها، بسته شدن حوضچه اقیانوسی و ساختار کمربندهای بزرگ کوهستانی که توسط حرکت صفحات بوجود می‌آیند قادر هستند بر الگوهای آب‌وهوایی در یک دوره یک میلیون ساله تاثیر بگذارند. اکنون ما می‌دانیم که برعکس این قضیه هم صادق است. تغییرات طولانی‌مدت آب‌وهوایی یا تغییرات طبیعی در الگوهای آب‌وهوایی در میلیون‌ها سال می‌تواند حرکت صفحات را در یک بازحخورد مکانیسمی تغییر دهد.

محققان اکنون امیدوارند که بتوانند از این یافته‌ها در پیش‌بینی زمین‌لرزه‌های در مقیاس بزرگ مانند زلزله ژاپن کمک بگیرند.

دکتر «یافالدانو» در ادامه افزود: هنگامی که نیروهای حرکت‌دهنده صفحات در امتداد مرزهای خود به آستانه خاصی می‌رسند زلزله رخ می‌دهد.

هفته گذشته دانشمندان مدعی شدند که احتمالا اروپا در اثر تغییر مکان قاره‌ها و نزدیک شدن آنها به یکدیگر ممکن است به زیر قاره آفریقا فرورانش کند.

به گفته زمین‌شناسان، توقف رخ داده در حرکات دو قاره می‌تواند به این معنی باشد که صفحات در حال تغییر جهت هستند.


منبع: مرکز عمران ایران (به نقل از ایسنا)

:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



ساخت بتن های چند منظوره با استفاده از مكمل A.C.P
نوشته شده در چهار شنبه 28 / 1 / 1391
بازدید : 1823
نویسنده : reza shahrezaiie

ساخت بتن های چند منظوره با استفاده از مكمل A.C.P از جمله عوامل اصلی نفوذپذیری بتن می توان به تبخیر بخشی از آب اختلاط که جهت حصول کارائی یا روانی بیشتر به بتن اضافه می شود اشاره نمود که به دلیل عدم شرکت در واکنش هیدراسیون از بتن تبخیر شده و باعث ایجاد لوله های موئین زیادی در بتن خواهد شد. یکی دیگر از عوامل اثر گذار در نفوذپذیری بتن کسری فیلر سنگدانه ها و عدم استفاده از ریز دانه یا پر کننده مناسب است که ما را ناگزیر به مصرف سیمان بیشتر می کند . سیمان اضافه با جذب آب از مخلوط بتن باعث افزایش میزان مصرف آب شده و نهایتا نفوذپذیری را افزایش می دهد از سوی دیگر سیمان میزان قلیای بتن را بالا برده و احتمال سرطانی شدن بتن...

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , پروژه ها(فولاد/ بتن و...) , ,



داکت اسپلیت
نوشته شده در چهار شنبه 28 / 1 / 1391
بازدید : 2238
نویسنده : reza shahrezaiie

برای دانلو به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


:: موضوعات مرتبط: مقاله ها , متفرقه , ,



مقاله اي مفيد و مختصر درباره سازه هاي كششي
نوشته شده در چهار شنبه 28 / 1 / 1391
بازدید : 1750
نویسنده : reza shahrezaiie

پیش تنیدگی یک روش تسلیح بتن با فولاد با مقاومت بالا می باشد که باعث مقاومت بیشتر اعضای بتنی در مقابل بارهای وارده می شود.
پیش تنیدگی در احداث ساختمان های اداری و آپارتمانی ، پارکینگ ، S-O-G استادیوم های ورزشی ، تکیه گاه های خاک و مهار سنگی و همچنین در پل سازی، ساخت مخازن بتنی و سازه های ویژه نظیر اسکله ها و کاربردهای فراوانی دارد.
هر چند سیستم های پیش تنیدگی نیازمند دانش و نظرات فنی خاصی برای ساخت و نصب کردن می باشد ، اما توضیح دادن مفهوم آن آسان است.

 

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


:: موضوعات مرتبط: مقاله ها , متفرقه , ,



دستورالعمل کار با لیفتراک ها
نوشته شده در شنبه 22 / 1 / 1391
بازدید : 2034
نویسنده : reza shahrezaiie

۱٫ رانندگان لیفتراک ها باید دارای گواهینامه مخصوص رانندگی باشند.

۲٫ رانندگان لیفتراک باید هر روز قبل از انجام کار لیفتراک مورد استفاده را بازرسی نمایند که این بازرسی شامل موارد زیر است:- تنظیم باد لاستیکها و بازدید چرخها – اطمینان از سالم بودن برق – بازدید ذخیره سوخت و روغن – اطمینان از شارژ صحیح باطری – اطمینان از سالم بودن قسمت بالا برنده و متمایل کننده

۳٫ هرگز بیشتر از حد مجاز نباید به بالا برها بار تحمیل نمود.

۴٫ هرگز جهت تعادل بار نباید در انتهای لیفتراک وزنه و یا افراد سوار شوند.

۵٫ استفاده از دو دستگاه لیفتراک برای جا به جا کردن بارهای سنگین ممنوع می باشد.

۶٫ قبل از بلند کردن بار بایستی نسبت به سالم بودن سکوها و … و استحکام آنها با توجه به وزن بار اطمینان حاصل نمود.

۷٫ در حین رانندگی بایستی به علائم رانندگی در کارگاه دقت نمود و در مسیرهای خط کشی شده حرکت کرد.

۸٫ در سر بالایی ها و سرازیری ها مراقب وسیله نقلیه و بار موجود در آن باشید.

۹٫ در موقع عبور از محوطه دربها ، راهروها و تونلها به ارتفاع سقف توجه کنید.

۱۰٫ هرگز وسیله نقلیه را روشن رها نکنید و در موقع ترک آن سو ئیچ را از روی آن بردارید.

۱۱٫ حمل اشخاص بوسیله لیفتراک اکیدا” ممنوع می باشد.

۱۲٫ از کشیدن سیگار در نزدیکی باطریهای در حال شارژ و همچنین هنگام سوخت گیری اجتناب نمایید.

۱۳٫ در موقع سوخت گیری وسیله نقلیه را خاموش نمایید.

۱۴٫ عرض کلی لیفتراک با در نظر گرفتن بار نبایستی از ۵/۲ متر بیشتر باشد.

۱۵٫ در موقع حرکت بدون بار فاصله لبه پایینی چنگک از سطح زمین نباید از ۱۵سانتی متر کمتر باشد.

۱۶٫ از حرکت سریع و دور زدن و توقف ناگهانی بایستی اجتناب کرد.

۱۷٫ بایستی اطمینان داشت که بار متعادل بوده و در جای خود محکم شده است تا از لغزش احتمالی و سقوط بار جلوگیری شود.

۱۸٫ باید در طول مسیر سرعت لیفتراک را ثابت نگه داشت.

منبع:مرکز آی تی پیمانکاران ایران – sheshmim.com


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



کتاب لذت اتو کد
نوشته شده در شنبه 22 / 1 / 1391
بازدید : 2108
نویسنده : reza shahrezaiie

برای دانلود کتاب لذت اتوکد به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



بازدید : 4088
نویسنده : reza shahrezaiie

 

 

 
در قرن نهم هجری (قرن پانزدهم میلادی یا آغاز دوران رونسانس اروپا)،اسلام با گسترش خود رو به سمت شمال تا سرزمین های جنوبی روسیه،در آسیای صغیر (آناتولی یا ترکیه امروزی)پایگاهی معتبر یافت. با فتح قستنطنیه( استانبول) به دست سلطان احمد دوم معروف به”فاتح”و روی کار آمدن سلسله ی عثمانیان در سال ۸۵۷ هـ . ق،هنر و سبک معماری دوره ی عثمانی شکل گرفت.
مساجد ترکیه به ویژه مساجد جامع عثمانی در استانبل_پایتخت مرکزی دولت عثمانی_پایه کار خود را بر موازین معماری “بیزانس”منطبق ساختند.از بنا های معروف این دوران می توان مسجد “سلیمانیه” و “مسجد سلیمیه” را نام برد.

پس از گسترش اسلام به آسیای صغیر،...

برای خواندن کل متن به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , معماری , ,



معرفی گچ پلیمری پاششی
نوشته شده در یک شنبه 18 / 1 / 1391
بازدید : 1595
نویسنده : reza shahrezaiie

گچ کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد ویکی از مهمترین موارد استفاده از گچ در صنعت ساختمان می باشد.

حدود۷۵% مصرف گچ در ساختمان مربوط به روکش دیوارها ،تهیه ملات های گوناگون و گچبری می باشد.همچنین از دیواره های گچی جهت جداسازی بین دو فضا در ساختمان استفاده می شود که دارای خواص اکوستیکی می باشد.علاوه براین از ملات گچ وخاک نیز ترکیبی بسیار مناسب برای پوشش های ساختمان می باشد.
امروزه در صنعت گچ کاری شاهد تحولاتی در ساختار وعملکرد می باشیم،یکی از این تحولات ،ظهور گچ پلیمری پاشش است که به عنوان یک پوشش نوین در جهان شناخته شده است وکاربرد بسیار فراوانی دارد.


 

گچ پلیمری پاششی
پاشیدن گچ به روش سنتی برروی سطح کار،دارای ضایعات فراوانی است واین امر باعث از بین رفتن محصول و افزایش هزینه های اجرا می شود.اما گچ پلیمری پا شش دارای امتیازات بسیارخوبی در این زمینه می باشد و نواقص گذشته را تا حدود بسیار زیادی رفع کرده است.

مشخصات گچ پلیمری پا ششی

۱-این گچ پس از پاشش توسط دستگاه همانند بتن سخت می شود.

۲-در مقابل رطوبت مقاوم بوده وهمچنین تا حد قابل ملاحظه ای در مقابل حرارت مقاومت نشان می دهد.

۳-بااستفاده از این گچ،مرحله گچ و خاک در ساختمان حذف می شود.
۴-این گچ،سقف ساختمان را مستقیما برروی خود سازه یا سقف کاذب مانند رابیتس با سرعت بالا پوشش می دهد.

۵-به علت اینکه این گچ از مواد افزودنی ویژه ای برخوردار است،تا ضخامتcm10 برروی متریال مختلف از جمله آجر وبتون قابل اجرا می باشد.

۶-این گچ ستون های بتونی و فلزی را مستقیما پوشش می دهد.

تفاوت گچ پلیمری پاشش بادیگر گچ ها
۱-گچ معمولی ضخامتی معدل ۵/۱ تا۲ سانتیمتر دارد و اگر بیشتر شود ترک می خورد ولی گچ پلیمری پا شش تا ضخامت ۱۰ سانتیمتر قابل اجرا می باشد و ترک نمی خورد.

۲-سرعت اجرای گچ پلیمری نسبت به گچ عادی حدود ۵ برابر می باشد و این مورد بهترین فاکتور در صنعتی سازی ساختمان می باشد.

۳-مقاومت فشاری گچ پلیمری در مقایسه با گچ عاذی به ترتیب ۱۵۶ و۷۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.

۴-یکی از معایب گچ عدم استفاده در مناطق مرطوب و مشکلات موجود در این بخش می باشد اما گچ پلیمری پاشش هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد و سازگاری بسیا مناسبی با گونه های مختلف آب وهوا دارد.

مزایای گچ کاری با گچ پلیمری و ماشین گچ پاش
در روش گچ کاری با گچ پلیمری ودستگاه گچ پاش به علت اینکه گچ با سرعت وفشار برروی دیوار پاشیده می شود تمامی درز ها وترک های دیوار را پر میکند.در این روش سرعت کار حداقل ۵ برابر سرعت در روش سنتی است.

در این روش چون گچ بسته بندی شده مستقیما در ماشین ریخته می شود ضایعات گچ به حداقل می رسد.


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,



ساختمان opera سیدنی
نوشته شده در یک شنبه 18 / 1 / 1391
بازدید : 2349
نویسنده : reza shahrezaiie

ساختمان opera سیدنی

اجرای ساختمان به صورت غلافی شکل در سال ۱۸۸۹ به اوج اعتلای خود رسید . مقارن همین زمان آسمان خراش ها در شیکاگو ساخته شدند که باز برای محاسبه آن ها از همین روش محاسبات خطی استفاده شد که تا به امروز رو به پیشرفت و کمال است . حتی محاسبه تیرهای بتنی « از پیش فشرده » تا حدی از شیوه محاسبات خطی قرن نوزدهم متأثر است .

در قرن حاضر روش های تازه ای در محاسبات ساختمانی بوجود آمده که تا محاسبات خطی متفاوت است . در روش محاسبات خطی چنان که اشاره شد اصل بر این است که نیرو های ساختمان را در محل تیرها و ستون ها متمرکز کرد . اما با روش جدید کوشش می شود ساختمان از تیر و ستون استقلال یابد و هر عضو متحمل بار خود و باری که بر آن وارد می آید گردد . و بدین ترتیب می توان ساختمان را به فرم های مختلف به اصطلاح ریخت . البته چنین کاری خالی از اشکال نیست و نمی توان نیرو ها را به دقت در همه قسمت های ساختمان محاسبه کرد و باید به مدد آزمایشات و یا ساختن ماکت پخش نیرو را در تمام قسمت ها مشاهده کرد . از این رو فن ساختمان به ماورای عرصه محاسبات می رود و به دنیای احساس راه می یابد و چون «ریختن» جای « ساختن » را می گیرد , معماری به مجسمه سازی تقرب می جوید .


پیدا است که آهن نمی توانست جوابگوی چنین نحوه ساختمانی باشد و به ماده ای احتیاج بود که انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد . در حدود سال ۱۹۰۰ خواص ساختمانی بتن مسلح به اندازه کافی بر مهندسان معلوم بود که بتوان آن رابه نحوه جدید بکار برد . ساختمان های غلافی که « فری سینه » و « مایار » در حدود سال ۱۹۳۰ ساختند شاهدی بر این گفته است . مایار از جمله نخستین کسانی بود که امکانات محاسبات تازه ساختمانی را شناخت ؛ و در پل های وی که زیبایی آن ها هر چشم آشنا به هنر معاصر را به خود می خواند نیروها در صفحات نازک بتن مسلح انتشار می یابند و از این رو به پایه های گران پیکر احتیاج نیست . « مایار » وقتی خاطر نشان کرده است که منشاء الهام وی در طرح ساختمان های غلافی دیگ بخار بوده است – در واقع در ساختمان های غلافی نیز مانند دیگ بخار تمام نیروها در سراسر غلاف منتشر می شود – در حال حاضر از نحوه ساختمانی غلافی در بسیاری از شعبات صنعت استفاده می شود . « ای . وای . گالانتای » فهرستی تقریبی از صنایعی که به استفاده از این نحوه ساختمانی رو می آورند بدست میدهد.

برای خواندن تمام متن به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 

 


:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,